پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181971
چرا کاهش تورم ملموس نيست؟
تاریخ انتشار : 1394/04/06 10:34:08
نمایش : 1015
توفيق دولت در کاهش زياد تورم از ديد اقتصاددانان امري بسيار مبارک است و دولت نيز در مناسبت‌هاي مختلف به اين موفقيت خود مي‌بالد ولي به نظر مي‌رسد که اين توفيق نتوانسته پشتوانه سياسي و عمومي جدي براي دولت فراهم کند چراکه توده مردم ظاهرا احساس نمي‌کنند که تورم به شدت کاهش يافته باشد.چرا اين‌گونه است؟ آيا توده مردم اشتباه مي‌‌کنند؟ يا بايد حق را به جانب مردم داد و متوليان آمار را سرزنش کرد؟
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، به لحاظ تخصصي يکي از داده‌هايي که با دقت و کيفيت خيلي خوبي جمع‌آوري مي‌شود، داده‌هاي مربوط به تورم است.شاهد اين مدعا نيز اين است که مرکز آمار که با سيستم مستقلي داده‌هاي تورم را جمع‌آوري مي‌کند معمولا به رقم مشابهي با بانک مرکزي مي‌رسد و داده‌هاي اين دو سازمان همديگر را تاييد مي‌کنند.


به اعتقاد اينجانب مساله به يک امر روان‌شناختي برمي‌گردد. مردم اصولا به تغيير حساس هستند و نسبت به امور ثابت توجه چنداني ندارند. وقتي قيمت برخي کالاها بالا مي‌رود، توجه مردم به اين تغيير جلب مي‌شود ولي وقتي قيمت کالاهايي همزمان ثابت است اين امر چندان مورد توجه آنها قرار نمي‌گيرد بنابراين در ارزيابي آنها از ثبات يا تغيير قيمت يک نوع سوگيري به سمت تغيير ديده مي‌شود. به عبارت ديگر مردم توجه بيشتري به اقلامي که رشد قيمت‌ها را تجربه کرده‌اند، مي‌کنند اما به اقلامي که فاقد رشد قيمت بوده‌اند چندان توجه نمي‌کنند. به عنوان مثال مردم هر روز اقلام خوراکي و لبني را خريد مي‌کنند و اتفاقا تورم اين اقلام همواره نسبتا شديد بوده است. در مقابل مردم هر‌از‌چندگاهي نسبت به خريد لپ‌تاپ، ماشين لباسشويي، کفش و کيف و لباس اقدام مي‌کنند. اتفاقا اين دسته دوم در زمره کالاهايي هستند که به اصطلاح کالاهاي قابل تجارت خوانده مي‌شوند و باثبات نسبي نرخ ارز قيمت‌ تقريبا ثابتي دارند.

حال اگر از مردم بپرسي که وضعيت تورم چطور است، بيشتر به رشد قيمت اقلام خوراکي توجه مي‌کنند و توجهي به ثبات قيمت اقلام گروه دوم ندارند.
بنابراين به اعتقاد اينجانب ارزيابي عموم مردم از کاهش تورم چندان محل اعتماد نيست و بايد به گزارش کارشناسي بانک مرکزي و مرکز آمار اتکا و اعتماد کرد. پيامد ناگوار اين وضع آن است که دولت نمي‌تواند از محل اين موفقيت بزرگ خود حمايت سياسي و عمومي جلب کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html